.
Speel het lange SEO spel
Als je het gevoel hebt dat je bedrijf of website niet het zoekverkeer krijgt dat je denkt dat het verdient, dan ben je niet de enige. Veel bedrijfseigenaren hebben dit gevoel en huren SEO specialisten in om hen te helpen hun doelen te bereiken.
Maar zelfs met de grootste SEO specialist is het nog steeds een goed idee om te begrijpen hoe SEO werkt en waarom wat je wilt misschien niet het beste is voor je bedrijf. Laten we de voordelen onderzoeken van het spelen van het lange SEO spel en waarom het een veel effectievere marketing strategie voor je bedrijf kan zijn.
Laten we de SEO hacks overslaan, want die zijn vaak erg duur en komen jou of je bedrijf op de lange termijn niet ten goede. Speel het lange spel!
Wat is het lange SEO spel?
Het lange SEO spel is eenvoudig: Je investeert veel (tijd, moeite, en kapitaal) om je website zo nuttig mogelijk te maken. In de praktijk betekent dit dat je 3 dingen goed moet doen:
- Leg in heel gewone, niet-jargon-achtige woorden precies uit wat het is dat je doet
- Laat je expertise voortdurend aan de wereld zien door behulpzaam te zijn voor je doelgroep
- Heb een technisch uitstekende website
Deze SEO strategie zal niet gebouwd zijn op snelle SEO overwinningen, maar zal je naarmate de tijd verstrijkt exponentieel groeiend verkeer schenken. Ik weet hoe vaag en frustrerend dit klinkt, er is gewoon geen specifieke tijdlijn voor deze strategie. Er is geen tijdlijn, want Google & vrienden veranderen hun algoritmes dagelijks, waardoor je eerder voordeel kunt hebben of langer zult moeten wachten.
Deze SEO strategie is een beetje als investeren in de aandelenmarkt: Je kijkt naar het langetermijnplaatje. Google kan je van dag tot dag belonen of straffen, maar als je deze strategie volhoudt zul je er op lange termijn enorm veel profijt van hebben.
Genoeg begrippen, laten we de 3 dingen uitlichten die je goed moet doen om het lange SEO spel te spelen.
Leg precies uit wat het is dat je doet
Hoe zullen mensen je bedrijf of dienst vinden als je je doelgroep nooit expliciet vertelt wat je doet? Het harde antwoord is: ze zullen je niet vinden.
Bijvoorbeeld, als je bedrijf auto's schoonmaakt en alles wat je website zegt is "We laten je auto er weer als nieuw uitzien", zullen mensen je bedrijf niet vinden. Je doelgroep zal zoeken op termen als "wasstraat bij mij in de buurt" of "auto snel schoonmaken". Een betere titel/kop zou zijn: We maken je auto schoon om het in 15 minuten te laten glimmen. Wees glashelder over wat het is dat je doet en gebruik gewone woorden.
Je website verkoopt je producten en/of diensten, dus moet je heel duidelijk maken wat het is dat je verkoopt. Je kunt alle pakkende woorden gebruiken die je wilt om je producten of diensten te omschrijven, maar dat zijn niet de woorden waar je doelgroep naar zal zoeken. Denk zoals je doelgroep en gebruik woorden die zij zouden gebruiken.
Test jezelf
Als je de eenvoudige vraag "Hoe help ik mijn klant?" niet kunt beantwoorden, ben je nog niet klaar om je SEO te optimaliseren. Als je niet weet hoe je je klant helpt, hoe zullen zij dat dan weten?
Voor je verder gaat met de volgende stap in het lange SEO spel, moet je een heel duidelijk antwoord op deze vraag hebben. Je antwoord mag alleen gewone woorden bevatten en mag maximaal 2 zinnen lang zijn.
Een goede manier om je zinnen te testen is om iemand die 2 zinnen te vertellen en hen dan te vragen wat je doet. Als ze je kunnen uitleggen wat je doet, ben je klaar om verder te gaan.
Laat consequent je deskundigheid zien door behulpzaam te zijn
Weet je wat Google graag doet? Google helpt mensen graag door vragen te beantwoorden en ze naar bronnen te brengen die helpen om die vragen te beantwoorden. Idealiter wil Google deze vragen zo efficiënt mogelijk beantwoorden.
Hoe Google nuttige pagina's vindt
Google & Friends zien graag gebruikersstromen waarin de gebruiker van een vaag idee naar een hele specifieke vraag gaat. Als iemand deze reis doormaakt, leert hij of zij onderweg iets nieuws om hen te helpen betere vragen te stellen. Hoe specifieker de vraag, hoe beter je kunt helpen.
Dit is wat Google graag ziet:
- Bezoeker stelt een vraag
- Bezoeker bezoekt je website en leest wat je te vertellen hebt
- Bezoeker keert terug naar Google
- Bezoeker stelt een andere, meer specifieke, vraag
Deze stroom van acties betekent dat je website de bezoeker iets geleerd heeft en hem geholpen heeft beter te begrijpen wat hij werkelijk nodig heeft. Google markeert deze pagina nu als nuttig voor de volgende persoon die langskomt.
Hoe Google slechte inhoud vindt
Maar Google weet het ook als je niet succesvol bent in het beantwoorden van de vraag van deze bezoeker. Als je er niet in geslaagd bent je bezoeker behulpzaam te zijn, zullen ze proberen op een andere website meer te weten te komen.
Zo ziet een niet-succesvolle stroom eruit:
- Bezoeker stelt een vraag
- Bezoeker bezoekt je website en leest wat je te vertellen hebt
- Bezoeker keert terug naar Google
- Bezoeker klikt op een andere link met dezelfde zoektermen
Blijkbaar vond de bezoeker op je website niet wat hij of zij zocht en probeert het opnieuw bij een andere website. Google weet nu dat de pagina niet nuttig was voor deze zoekterm en zal het de volgende keer dat iemand op die term zoekt minder prioriteit geven.
De positieve of negatieve terugkoppelingslus
Nu we weten hoe Google goede en slechte inhoud vindt en hoe het deze pagina's rangschikt, begin je een terugkoppelingslus te zien. Als je succesvol bent in het helpen van je bezoekers en Google ziet dat je waarde toevoegt aan hun zoekervaring, dan belonen ze je.
Als je consequent hun algoritme helpt door vragen te beantwoorden, kom je in een positieve feedback kringloop. Deze positieve terugkoppelingslus ziet er als volgt uit:
- Google ziet dat je behulpzaam voor hen bent
- Google rangschikt je webpagina hoger in hun resultaten
- Je nieuwe inhoud zal sneller opgepikt worden, omdat je de vorige keer behulpzaam was
- Je krijgt meer verkeer op bestaande EN nieuwe inhoud
Je wilt dat je website in deze positieve feedback loop komt, want het is bijna passieve marketing. Als de inhoud er eenmaal is, hoef je er niet al te veel meer naar om te kijken. Je zult het moeten bijwerken als het verouderd raakt, anders begint deze feedback loop tegen je te werken. Als je inhoud verouderd is, ben je niet meer nuttig en verlies je langzaam het verkeer waar je zo hard voor gewerkt hebt.
Je komt in een negatieve terugkoppelingslus terecht. Dit is hoe een negatieve terugkoppelingslus eruit ziet:
Deze negatieve feedback lussen zijn het beste argument dat je geen SEO hacks moet gebruiken om je pagina's te helpen ranken. Algoritmen veranderen, maar goede en nuttige inhoud presteert goed en overleeft gemakkelijker algoritmeveranderingen.
Heb een technisch uitstekende website
Iedereen weet dat Google houdt van snelle websites met een goede gebruikerservaring (UX). Daarom steken bedrijfseigenaren vaak de meeste moeite in dit deel van SEO. Je kunt de snelste website ter wereld hebben, maar als je geen waarde toevoegt aan de zoekervaring van je bezoekers, zul je niet zo snel groeien als je zou kunnen. Google zal geen goede reden hebben om je pagina's te rangschikken, dus je doelgroep zal je nog steeds niet vinden.
Trage websites zijn niet geweldig voor de zoekresultaten, maar het is niet de enige factor die meespeelt bij goede SEO. Dat gezegd hebbende, moet je nog steeds alles doen wat je kunt om een stevige basis te krijgen, een snelle website. Een snelle website is altijd mooi, maar dat alleen zal je producten of diensten niet verkopen.
Als je de snelle website hebt, kun je je concentreren op de dingen die je producten of diensten werkelijk zullen verkopen: kristalheldere woorden en het tonen van je deskundigheid. Deze 2 onderdelen helpen mensen je te vinden en helpen hen ervan te overtuigen dat je de beste bent in wat je doet en dat ze je absoluut moeten aannemen.
Hulp nodig om het lange SEO spel te spelen?
Wil je je eigen SEO vriendelijke website bouwen om je bedrijf te laten groeien en de resultaten te krijgen die je wilt? Dat is fantastisch, je zult niet teleurgesteld zijn!
Als je niet zeker weet waar je moet beginnen of gewoon iemand wilt die je helpt je zakelijke doelen te bereiken, dan ben ik in te huren! Je krijgt de tijd om je te concentreren op wat je het beste kunt: je bedrijf draaien en je richten op de verkoop. Ik help je de positieve feedback loop die ik in dit artikel heb beschreven in te voeren en je website naar een hoger niveau te tillen.
Gepubliceerd op: December 31st, 2021Ik help je met het behalen van geweldige SEO, hogere conversies, en grotere groei van jouw bedrijf