Hoe je copywriting gebruikt om online te verkopen
Copywriting is een kunst EN een marketingstrategie, maar het wordt vaak over het hoofd gezien als een mogelijkheid om een verhaal, een product en een dienst te verkopen. Copywriting is essentieel voor SEO en om uit te leggen wat het is dat je verkoopt en hoe het in de wereld past. Dus hoe doe je dat effectief? Laten we daar eens achter komen!
In deze post leg ik 2 dingen uit: waarom copywriting essentieel is voor SEO, en hoe het je producten voor je kan verkopen. Na het lezen van deze blog heb je duidelijke stappen die je kunt nemen om te beginnen met het schrijven van nieuwe teksten of het verbeteren van je huidige teksten.
Laten we beginnen met waarom copywriting essentieel is voor SEO en waarom je er niet te licht over moet denken.
Copywriting is essentieel voor SEO
Copywriting is essentieel voor SEO, want het maakt je website doorzoekbaar en helpt duidelijk te maken waarom je product of dienst nodig is. Zonder ondersteunende teksten laat je je potentiële klanten achter met meer vragen dan antwoorden. Waarom zouden je potentiële klanten betalen voor wat je verkoopt als ze niet begrijpen wat het is dat je verkoopt? Goede copywriting legt uit wat het is dat je doet, wat je een boost in Google geeft voor de relevante zoektermen. Je wilt gevonden worden op zoektermen die relevant zijn voor je bedrijf, anders trek je niet de bezoekers aan die klanten worden.
Context is de belangrijk
Zoekmachines zijn tegenwoordig heel slim in het vergaren van context voor je website, door uit te zoeken hoe die in het internet past. Als je copywriting helpt om je producten en diensten uit te leggen, door context te geven aan je bedrijf, help je de zoekmachines om je te begrijpen. Dit geeft je de gelegenheid om de zoekmachines te beïnvloeden door je eigen context te geven van wie je bent. Maar wat betekent dit? Laten we dat uitzoeken in het volgende deel over hoe je copywriting kunt gebruiken om je product of dienst ook echt te verkopen.
Hoe je copywriting gebruikt om te verkopen
.
In het vorige gedeelte hebben we gezien dat copywriting essentieel is voor SEO. Maar nu vraag je je misschien af: hoe schrijf je teksten die verkopen? Het belangrijkste is dat je glashelder bent en alle nuance, regionaal jargon en algemene vaagheid uit je tekst verwijdert.
Wees glashelder
Je kunt je SEO en sales verbeteren als je met je copywriting glashelder bent over wat het is dat je doet. Er is geen plaats voor nuances en vage teksten in SEO: Wees glashelder over wat je doet of verkoopt. Voorbeeld: "We laten je auto weer glimmen" wordt "We maken je auto schoon voor 5 euro". Dit stelt de verwachtingen vooraf en is ook een SEO-vriendelijke titel.
Vertel een verhaal
Glasheldere teksten gebruiken is de eerste stap, maar het verkoopt niets als je geen verhaal vertelt. Een verhaal vertellen met je glasheldere teksten lijkt op het eerste gezicht misschien tijdverspilling, maar het is het ontbrekende ingrediënt dat je product of dienst zal verkopen. Storytelling neemt je potentiële klant mee op een reis langs 4 stappen:
- Ontdekking: Wat verkoop je?
- Probleem: Wat houdt me tegen om grootsheid te bereiken?
- Waardevoorstel: Waarom heb ik nodig wat jij verkoopt?
- Acquisitie: Hoe kan ik aan je product of dienst komen?
Als je stap 1 tot en met 4 overslaat, voelt het aan als een koud telefoontje: "Hé we hebben product X, koop het nu voor 99 euro". Je zult hoogstwaarschijnlijk zeggen: "Nee dank je, ik ben niet geïnteresseerd". Zelfs als product X al je problemen had kunnen oplossen, dan nog heeft de verkoper je nooit precies verteld welke problemen het oplost en waarom het goed bij je situatie past. Er is geen relatie tussen de verkoper en de koper. De verkoper kent de situatie van de koper niet en gokt erop dat je het zult willen hebben. De koper vertrouwt de aanbeveling van de verkoper niet, want deze hele situatie is gebaseerd op een grote gok.
Een website is eenrichtingsverkeer: De koper heeft interactie met je website, maar jij kunt (meestal) niet direct met de koper communiceren. Dit lijkt een beetje op het koude telefoontje van hierboven, maar je kunt copywriting gebruiken om vertrouwen te scheppen tussen jou en je potentiële klant bij deze eenrichtingsinteractie. Hoe bouw je vertrouwen op in een eenrichtingsrelatie? Laten we het uitzoeken!
Bouw vertrouwen op met je potentiële klant
In een eenrichtingsrelatie met je klant op je website, kun je nog steeds vertrouwen opbouwen tussen jou en je bezoekers. Je zult al je kaarten op tafel moeten leggen door in je copywriting al deze vragen te beantwoorden:
- Voor wie is je product of dienst bestemd?
- Met welke precieze problemen hebben je potentiële klanten te maken?
- Wat verkoop je?
- Hoe lost je product of dienst deze precieze problemen op?
- Hoeveel zal het kosten?
- Hoe kunnen je potentiële klanten je product kopen of een afspraak maken?
Een goede vuistregel voor het beantwoorden van deze vragen is deze: Hoe specifieker hoe beter. De volgorde van de vragen is opzettelijk: Je wilt dat de potentiële klanten zich gezien voelen voor je hen vraagt bij je te kopen. Maar onthoud: je MOET ze te vragen om bij je te kopen! Je moet ze de optie geven om te kopen of je aanbod af te wijzen.
Conclusie
In deze post hebben we gezien waarom copywriting essentieel is voor SEO en het verkopen van je product of dienst. Copywriting helpt je je product te verkopen als het glashelder is, een verhaal vertelt, en vertrouwen wekt bij je potentiële klanten. Ik heb geschetst hoe je je copywriting kunt verbeteren door je specifieke vragen te geven die je zult moeten beantwoorden in jouw teksten. Goede copywriting kan je website omzetten van ploeteren tot je omzet brengen, maar je moet er wel prioriteit aan geven.
Gepubliceerd op: February 18th, 2022Ik help je met het behalen van geweldige SEO, hogere conversies, en grotere groei van jouw bedrijf